Selecteer een pagina

Als je een bedrijf wilt beginnen is het belangrijk om een goede start te maken. Zo verhoog je de kans dat je bedrijf succesvol wordt. Helaas stoppen er namelijk best veel bedrijven na een jaar, maar door deze tips kan je voorkomen dat dit jou overkomt!

Zorg voor herkenbaarheid

Branding is erg belangrijk als bedrijf. Branding gaat over hoe jouw merk/bedrijf eruit ziet en waar je voor staat. Denk aan wat je visie en missie is. Draag dit vervolgens ook uit. Ontwerp een huisstijl die past bij jouw bedrijf. Gebruik deze huisstijl voor alle communicatiemiddelen. Heb je geen ervaring met vormgeving? Dan kan je het beter uitbesteden naar een vormgever. Je moet bij de vormgeving van de huisstijl niet alleen rekening houden met je eigen waarden, maar ook de waarden van je doelgroep. Je doelgroep moet zich namelijk aangesproken voelen door je huisstijl.

Zorg voor goede vindbaarheid

Naast dat je goed herkenbaar moet zijn, moet je ook goed vindbaar zijn. Denk hierbij aan de online en offline vindbaarheid. Je online vindbaarheid vergroot je onder andere door het gebruiken van de juiste sociale media kanalen. Doe daarom goed onderzoek naar op welke sociale media kanalen je doelgroep vaak actief zijn. In de sociale media kanalen verwijs je naar je website. De website moet gebruiksvriendelijk en overzichtelijk zijn gemaakt. Ook moet je de regelen. Hiervoor kan je onder andere terecht bij. Je bedrijf goed offline vindbaar maken doe je onder andere door een kantoor te zoeken dat op een zichtbare plek is. 

Klantenwerving én klantenbinding

Vaak richten bedrijven zich vooral op klantenwerving, terwijl juist klantenbinding ook erg belangrijk is. Hierdoor zorg je ervoor dat je vaste klanten krijgt en behoudt. De klantenwerving doe je door een goed marketingplan op te stellen. Hiervoor is het belangrijk om goed onderzoek te doen naar je doelgroep. Stel vragen zoals wat je doelgroep doet, wie je doelgroep is en waar je doelgroep naar streeft. Klantenbinding doe je onder andere door je waardering te laten zien aan je klanten. Dit kan je bijvoorbeeld doen in de vorm van loyaliteitskorting en presentjes bij bepaalde bestellingen.

Ga ook op de koffie bij een ervaren ondernemer. Je hebt vast wel een ondernemer in je netwerk. Wie weet een buur, kennis of oude collega. Zo kan je leren van de fouten en successen van een ervaren ondernemer. Veel succes met je nieuwe bedrijf!